Saturday, March 29, 2008

King Kong (2005) (8)

År: 2005
Instr.: Peter Jackson
Medv.: Naomi Watts, Jack Black, Adrien Brody, Andy Serkis + Andy Serkis som en vældigt stor abe.

Jeg husker den oprindelige King Kong fra 1933, som en af de uhyggeligste film, jeg nogensinde har set. Og da jeg så den godt 50-55 år (altså som ganske klejn) efter den blev lavet er det noget af en præstation for en film. der hviler så stærkt på special effects. Derfor besluttede jeg mig for at brygge kaffe på forhånd og tisse af inden den nyeste remake blev vist på fjernsyn. Netop disse to gøremål plus internet, manglende cigaretter og læsestof på toilettet har ødelagt mange film på tv for mig. Men ikke denne gang. For Peter Jacksons King Kong er faktisk en rigtig skide god film. Og jeg kunne godt abstrahere fra hygiejnebind og frostpizzaer umiddelbart efter overraskende uhyggelige scener i filmen.

Vi er forvænte biografgængere. Special effects imponerer os ikke længere. Vi har set dinosaurer, talende dyr og ildebrande på rumstationer nok til at tage det som en selvfølge. Derfor er det ikke effekterne, (der som ventet er meget imponerende,) men historien, der virker så stærkt. Det er selvfølgelig spas, ballade og samtidig kvalmende, at se forhistoriske kæmpeorme æde mennesker, og sådan... Men altså.


Undskyld. Jeg skrev aldrig videre, og jeg kan knap huske, hvad det var jeg vurderede var så godt, at King Kong rammer en fornem otter. Jack Blacks præstation i rollen som den alt for ambitiøse filminstruktør Carl Denham er nuanceret og ikke lige så stereotypt grådig som i den første (som jeg husker endnu dårligere,) Naomi Watts er en dejlig heltinde. Hun får rent faktisk skabt en person og ikke bare en skrigeballon, som hende platindamen fra 1933, og ja. God film. Kong er så flink, så flink, og gokker jo kun folk i stykker, der provokerer ham.

Hov. Jeg kan huske, jeg sagde til Jacob fra arbejdet, at slutningen i New York var lidt påklistret. Kan ikke huske, hvad jeg mente. Prøv at ringe til ham og spørge...

No comments: